دبستان و پیش دبستانی غیردولتی دخترانه دانشگاه صنعتی اصفهان
سال اقتصاد و فرهنگ با عزم ملی و مدیریت جهادی 
قالب وبلاگ
نويسندگان

شیوه های نوین اداره ی کلاس

1.ایجاد ارتباط :

از رموز کلاس این است که معلم بتواند با کلام بجا و خوش ، با دانش آموزان پل عاطفی و ارتباطی به وجود آورد . ارتباط با دانش آموزان ، نیاز به ظرافت ، مهارت و بردباری دارد . به حرف های دانش اموزان خوب گوش بدهیم . بدانیم که بی توجهی و گوش ندادن به حرفهای دانش آموزان نشانه بی احترامی به آنان نیست . نیز بدانیم که سریع ترین راه برای این که دانش آموزی را به خشم آوریم ، این است که به حرف هایش گوش ندهیم .

2.توجه به کرامت و شخصیت دانش آموزان :

وقتی معلمی به راحتی دانش اموزان را تمسخر و تحقیر می کند ، در واقع عرصه را برای دانش آموزان دیگر باز می کند و آنان نیز به خود اجازه می دهند با نسبت دادن صفات زشت و اجتماعی ناپسند، هم کلاسی خود را مسخره کنند.

3. داشتن نفوذکلام :

وقار ، متانت ، قاطعیت ، جدیت و پرهیز از شوخی های سبک ، نفوذ کلام معلم را بالا می برد ؛ البته شوخی و لطیفه را ، باید به مقتضای مسائل آموزشی ، چاشنی آن کرد ؛ پس به کار بستن سخنان سست و هرزه ، از نفوذ کلام می کاهد و در اداره ی کلاس تأثیر نامطلوب برجای می گذارد.


 

4.صبوری و بردباری :

بردباری، عزت و وقار می آورد؛ پوشاننده ی عیب است . معلم صبور ، در کلاس ، بهتر بر مشکلات چیره می شود ؛ ولی معلم کم حوصله ، مشکلات بر او چیره می شود و او را از پای در می آورد .

به فرموده ی حضرت علی (ع) : انسان بردبار ، محبوب خداست.

5. محبت و مهربانی کردن :

در اداره ی کلاس ، می توان از اهرم مهر و محبت مدد جست . بزرگ ترین و نیرومند ترین افراد  را می توان با اهرم محبت ، آرام و نرم کرد.

6. بهره گیری از موعظه به جای نصیحت :

قرآن سراسر پر از موعظه است و با موعظه می توان بر قلب ها حاکم شد؛ مثلاً در موعظه به دانش آموز گفته می شود ، راست بگو ، زیرا در راستی آرامش است و در دروغ گویی دلهره و اضطراب.

7. کنترل احساسات و هیجانات و پرهیز از بحث و مجادله :

معلم موفق کسی است که در هنگام آموزش و تربیت ، هیجانات و احساسات خود را تحت کنترل درآورد ؛ در غیر این صورت ، از تسلط او بر اداره ی کلاس کاسته می شود.

8. پرهیز ار تنبیه بدنی :

با تنبیه بدنی ، دانش آموز از معلم متنفر می شود ، کمتر به حرفش گوش می دهد و کم کم اعتماد و اطمینان وی از معلم سلب می شود ؛ در نتیجه در نظم وانضباط کلاس خلل پدید می آید . تنبیه بدنی ، استعدادهای درونی کودک را می کشد و از وقار و متانت معلم می کاهد .

9. استفاده از اهرم تشویق :

دانش آموز و تمام انسان ها ، تشنه شناخته شدن و محبت هستند . باید نقاط قوت آنان را یافت و در موارد مقتضی ، آنان را تشویق و تحسین نمود.

10. استفاده از تربیت خاموش :

با نگاه ، می توان در شخصیت دانش آموزان نفوذ کرد . می توان با اسلحه ی نگاه صدا زد ، پیشنهاد داد، تکریم کرد ، آرامش داد و به پستی یا صفای روح دیگران پی برد و ناگفته ها و نادیده ها رادید.

11. تغافل و تأمل :

        معلم در برخی موارد می تواند به عمد از بعضی مسائل تغافل و تأمل او در کارهاست ؛ یعنی بهتر است معلم درباره ی هر کاری که می خواهد انجام دهد ، نخست اندیشه کند و عواقب آن را بسنجد .

12. بیان قصه :

        در دوره ی دبستان ، قصه گویی نقش بسیار مهمی در اداره ی کلاس دارد و دانش آموزان را سرگرم می کند؛ علاوه بر این که آن ها از این طریق ،اطلاعات و تجارب زیادی کسب می کنند.تخیل ، تفکر و تمرکز حواس آنان تقویت می شود ، با بسیاری از موضوعات مختلف اخلاقی و آموزنده آشنا می شوند و بیان تکلم و ذوق هنری آن ها تقویت می گردد ؛ زیرا می توانند شنیده های خود را بیان کنند.

13. انتخاب واژه ی مناسب :

        همیشه به جای واژه ی «چرا» از واژه ی «چگونه» استفاده کنیم . به جای این که بگوییم : « چرا این کار را کردی؟ » بگوییم :«چگونه شد که این کار را کردی ؟ » یا به جای واژه ی مشکل از واژه ی مسئله استفاده کنیم و به جای اینکه بگوییم «چرا این مشکل برایم پیش آمد؟» بگوییم : « ای خدای رحمان ، من چگونه می توانم این مسئله را حل کنم ؟» .

14. دادن روحیه و ایجاد باور :

        سعی کنیم دانش آموزان را از شکست نترسانیم و به آنان امید بدهیم و برایشان شکست را تجربه و معنا کنیم . دست دانش آموزان را بگیریم و با دو بال قدرتمند باور و روحیه ، آن ها را به پرواز درآوریم .

15. افزایش معلومات :

        هر روز بر دانسته ها و معلومات خود بیفزاییم و به یاد داشته باشیم که  سماور همیشه باید از آب پر باشد تا نسوزد  و بتوان از شیرآن آب برداشت.

16. محاسبه نفس :

        بهتر است هر شب قبل از خواب ، با خود خلوت کنیم و به محاسبه ی نفس بردازیم .

17. رعایت نظم :

        هم خود و هم دانش آموزان را به رعایت نظم عادت بدهیم و انضباط را ، داشتن یک کلاس منظم در طول ساعت درسی بدانیم که در آن یادگیری مفید و موثر جریان دارد .

18. توجه به خصوصیات فردی افراد :

        ویژگی های فردی تک تک دانش آموزان خود را بشناسیم تا بتوانیم برخوردی مناسب با هر کدام از آنان داشته باشیم .

19. آراستگی ظاهری :

        در کار معلمی ، توجه به آراستگی ظاهر بسیار مهم است و معلم همواره باید مرتب و تمیز باشد . حضرت علی(ع) ، چه زیبا می فرمایند : « جامه ی تمیز ، غم و غصه را از دل انسان می برد.»

20. اجرای نمایش عروسکی :

        اجرای نمایش عروسکی ، در اداره ی کلاس ، نقش بسیار زیادی دارد ؛ زیرا در این روش ، دانش آموزان به معلم نزدیک تر و صمیمی تر می شوند و در مجموع ، این روش نسبت به روش های دیگر رساتر و بلیغ تر است . وسیله ای است که می توان با  آن به درمان ناهنجاری ها ، معضلات  اخلاقی و رفتاری دانش آموزان پرداخت و قدرت بیان و قدرت خلاقیت و همکاری در گروه را تقویت کرد و در نتیجه اعتماد به نفس را در آنان بالا برد و بسیاری از مسائل تربیتی را به گونه ای غیر مستقیم حل و فصل نمود .

در این روش ، معلم می تواند تدریس کند و حتی به دانش آموزان بگوید که هر کدام در خانه یک عروسک درست کنند و به مدرسه بیاورند و با آن نمایش عروسکی اجرا کنند .

و در پایان می توان چنین نتیجه گیری کرد :

معلم می تواند با ارائه ی شیوه های جدید و با بیان حکایت ها ، قصه های اخلاقی و آموزنده  ، ارائه سرگرمی ها و مطالب طنز و شاد و با اجرای نمایش عروسکی ، دانش آموزان را جذب  کند و کلاس را اداره نماید؛ به طوری که حتی بعد از زنگ هم دانش آموزان تمایلی به رفتن نداشته باشند.

 و من الله توفیق

[ ۱۳٩٢/۱٢/۱٧ ] [ ۱٢:۳٦ ‎ب.ظ ] [ مدیریت دبستان ]
.: Weblog Themes By WeblogSkin :.
درباره وبلاگ

همکاران عزیزواولیای بزرگوارسلام علیکم 1-نظراتی که ناچاراً باید نام همکار عزیزی در آن باشد حتماً به صورت خصوصی ارسال شود ، بدلیل حفظ حرمت همکاران از نمایش عمومی اینگونه نظرات معذور خواهم بود. 2- در صورت صلاحدید و البته با اطمینان خاطر، مشخصات خود خصوصاً ایمیل تان را اعلام تا نتیجه پیگیری مشکل و مسئله مورد طرح شما بزودی و به صورت موردی به شما اعلام گردد. 3- دانش آموزان و اولیا و همکاران محترم مطالب زیبا از جمله خاطرات خوب کلاس و مدرسه ، نکات آموزنده ، شعر و ... را ارسال تا به نام خودتان در وبلاگ منتشر گردد.
امکانات وب