دبستان و پیش دبستانی غیردولتی دخترانه دانشگاه صنعتی اصفهان
سال اقتصاد و فرهنگ با عزم ملی و مدیریت جهادی 
قالب وبلاگ
نويسندگان

سال خود را با بهترین ۷سین آغاز کنید:
سلام قولا” من رب الرحیم
سلام علئ موسى و هارون
سلام علئ ابراهیم
سلام علئ نوح فى العالمین
سلام علئ المرسلین
سلام علئ إلیاسین
سلام هی حتى مطلع الفجر

دلتان به نور لطف خدا منور ، مشام جانتان به شمیم بهار معطر
لطف روزگار بر ایامتان مقرر ، نوروزتان با شادی وصفا

[ ۱۳٩۱/۱٢/٢۳ ] [ ۱۱:۱٠ ‎ق.ظ ] [ مدیریت دبستان ]

 

یکی از مشکلاتی که در مورد مراسم چهارشنبه‌سوری وجود دارد بی‌توجهی خانواده‌ها به یک نکته است....

 

مراسم و جشن‌های این‌چنینی در فرهنگ ما مراسمی‌خانوادگی هستند ولی خانواده به غلط تصور می‌کنند که این مراسم فقط برای جوان‌هاست. به همین دلیل کودک علاقه‌مند به این مراسم، تنها می‌ماند و فرصت بروز اشتباهات هم برای او بیش از گذشته پیش می‌آید. ما باید در این مراسم با فرزندان خود همراه شویم و با آنها در این شادی سهیم شویم. چه مشکلی به وجود می‌آید اگر ما هم به عنوان والدین در این مراسم از روی آتش بپریم؟ ضمن اینکه مراسم چهارشنبه سوری تنها محدود به همین یک کار نیست. مراسم متنوع غذاهای گوناگون، آجیل‌ها، قاشق‌زنی، شاهنامه‌خوانی، حافظ‌خوانی از دیگر رسومات پسندیده‌ای هستند که می‌توانند مورد توجه قرار بگیرند.

 

وقتی کودکی بینید والدین او برای این شب خاص کتاب شاهنامه را آورده‌اند یا غذاهای مخصوص آماده ‌کرده‌اند، درمی‌یابد و می‌آموزد که مراسم این شب فقط به آتش‌بازی محدود نیست. در واقع ما به دلایل مختلف جنبه‌های دیگر این مراسم را از یاد برده‌ایم و فرزند ما برای ایجاد کمی تفریح و هیجان مجبور به روی آوردن به کارهای خطرناک می‌شود. اگر ما بتوانیم وسایل استاندارد و بی‌خطر را برای برگزاری این مراسم برای فرزند خود فراهم کنیم، به طور قطع مراسم چهارشنبه آخر سال در کنار اعضای خانواده و فامیل در یک محیط بی‌خطر شبی زیبا را برای ما و فرزند‌ان‌مان درست خواهد کرد.

نتیجه:

هر عقیده و آداب و سنتی که از گذشته به ما رسیده است در صورتی قابل احترام و گرامی داشت است که حداقل دارای دلیل عقلی و یا نقلی معتبر باشد و اگر فاقد هر دو اینها بود معلوم می شود خرافه ای بیش نیست و عقل سلیم حکم می کند که از آن دوری کنیم.

بچه های گلم مواظب سلامتی خودتان باشید و صحبت های مسئول آتش نشانی دانشگاه را روز دوشنبه جدی بگیرید تا بتوانید به سؤالات مدرسه پاسخ صحیح بدهید.


با تشکر

[ ۱۳٩۱/۱٢/۱٩ ] [ ۱۱:۱٥ ‎ق.ظ ] [ مدیریت دبستان ]

دبستان غیردولتی دخترانه دانشگاه صنعتی

جهت  سال تحصیلی جدید(93-92) با شرایط ویژه برای پیش دبستانی وپایه های مختلف ابتدایی نوآموزو دانش آموز به صورت موقت ثبت نام به عمل می آورد

متقاضیان ثبت نام می توانند با شماره تلفنهای ذیل تماس حاصل نمایند:

تلفن دبستان:

3912992

[ ۱۳٩۱/۱٢/۱٢ ] [ ۱٢:۳۳ ‎ب.ظ ] [ مدیریت دبستان ]

هشتم اسفندماه  سالروز رویش شجره طیبه امور تربیتی

بر مربیان عزیز پرورشی تبریک و تهنیت باد.

[ ۱۳٩۱/۱٢/٩ ] [ ۱:٤٧ ‎ب.ظ ] [ مدیریت دبستان ]

زندگی مثل یک جاده بلند و طولانی است. بخش هایی از جاده زندگی پر است از فراز و نشیب. یادم باشد پس از  هر فرازی، فرودی است و در ادامه هر فرودی یک فراز خود را آرام و آماده نگه دارم.


بخش هایی از جاده زندگی جذابند و دلفریب. یادم باشد...

جاده ها برای رفتن ساخته شده اند نه برای ماندن. جاده ها برای گذرند نه قرار...


بخش هایی از جاده زندگی خشن است و ترسناک. یادم باشد... ترس به

خودم راه ندهم و با شهامت پیش بروم چرا که خدای مهربان من نگران و

مراقبم است...


 بخش هایی از جاده زندگی از جایی که ایستاده ای انتهایش نامعلوم است.

یادم باشد... تردید نکنم و به پیش روم...

بخش هایی از جاده زندگی سرد است و برفی. یادم باشد... گرمای

دوستان خوب همراه مناسبی است برای سفر کردن...


 بخش هایی از جاده زندگی پر پیچ و خم اند، یادم باشد... پیچ و خم لازمه

جاده زندگی است بدون آن زندگی یکنواخت است و کسل کننده...

 بخش هایی از جاده زندگی حاشیه های جالبی دارند. یادم باشد... برای

لحظاتی ایستادن، لذّت بردن و نفس تازه کردن خوب است امّا باید نگاهم را

دوباره به جاده بدوزم...

گاهی جاده ها طولانی به نظر می رسند، ره توشه یادم نرود، صبر، اندکی

امید و به مقدار کافی ایمان.

برخی جاده ها تاریکند. یادم باشد... گاهی به آسمان نگاه کنم. جایی که

ستاره ها هدایتم می کنند، و فراموش نکنم مهربانترین، هدایت گرانی را از

پیش خود فرستاده است تا انسان ها بی کس و بی نشان نمانند .

یادم باشد هر گامی که ما به سوی او برمی داریم او پیشاپیش ده گام

برداشته است! او مشتاق دیدار ماست ...

[ ۱۳٩۱/۱٢/٢ ] [ ۱٢:۳٥ ‎ب.ظ ] [ مدیریت دبستان ]

چرا آموزش قرآن را ازکلاس اول دبستان شروع کرده اید؟
- آموزش از پایه اول دبستان شروع شد . یعنی اولاً ) دو سال به آموزش قرآن اضافه شد. ثانیاً )آموزش قرآن همراه و همگام با سواد آموزی فارسی صورت گرفت .ما در کلاس اول هیچ قاعده‌ی قرآنی نداریم و نماد جدیدی نداریم باهمان مطالبی که در کلاس اول و در فارسی می‌خوانند،‌ از همان مطالب استفاده کرده‌ایم برای خواندن عبارات قرآنی، حتی علامت سکون که ما در کلاس‌های دوم به بعد داریم،‌ چون در فارسی استفاده نمی‌شود به همین جهت هم در کلاس اول ما علامت سکون نداریم. یک مضمون کلی و ساده‌ی از سوره را در بردارد که در واقع بچه‌ها وقتی سوره‌ها را می‌شنوند و جمع خوانی می‌کنند و با هم دیگر می‌خوانند، یک مضمون کلی آن را هم بتوانند درک بکنند که باز این به یک نوعی دارد آن اهداف جامع آموزش قرآن را تعقیب می‌کند، نکته دیگر این که به هیچ وجه حفظ اشعار الزامی نیست بلکه همین که همراه معلم یا با هم دیگر بچه‌ها شعر را بخوانند کفایت می‌کند. ضمناً در نوارهای جدیدکه تولید شده این اشعار هم خوانده شده در نوار و معلمین عزیز در صورتی که علاقه داشته باشند و بپسندند می‌توانند از آن‌ها استفاده بکنند در کلاس پخش کنند و بچه‌ها هم همراه آن‌ها بخوانند.

آیا در کلاس اول ابتدایی قواعد روخوانی آمده است؟ کدامند؟
- ما در کلاس اول هیچ قاعده‌ی قرآنی و نماد جدیدی نداریم.از همان مطالبی که دانش‌آموزان در فارسی کلاس اول می‌خوانند،‌ برای خواندن عبارات قرآنی، حتی علامت سکون را کلاس‌های دوم به بعد داریم و‌ چون در فارسی استفاده نمی‌شود به در کلاس اول ما علامت سکون نداریم.

آیا بچه های کلاس اول دبستان باید سوره هارا حفظ کنند.کدام سوره ها را ؟
- در کلاس اول بچه‌ها سوره‌ها را به صورت حفظی یاد می‌گیرند و فقط استماع می‌کنند و به پیروی از نوار می‌خوانند و انتظار ما هم حفظ دسته جمعی می‌باشد نه حفظ انفرادی. انتظار اصلی ما این است که بچه‌ها بتوانند این آیات را به طور دسته جمعی به پیروی از نوار بخوانند، و برنامه هم طوری است که بچه‌ها خصوصاً اول سال یک آیه ، یک آیه پیش می‌‌روند. لذا کار خیلی سختی نیست به راحتی بچه‌ها آیات را یاد می‌گیرند و به صورت دسته جمعی پشت سر معلم یا پشت سر نوار تکرار می‌کنند، اما در پایه دوم این هفت سوره با خط کاملش آمده که دانش‌آموزان باید خط را هم بخوانند؛ یعنی اول هر سوره را بخش‌بخش بخوانند سپس هر سوره را به پیروی از نوار بخوانند. به عنوان مثال مثلاً بسم الله را اول با اشاره‌ی معلم هِ از روی لوحه به صورت بخش بخش می‌خوانند. بسِ – مِلْ- لـ –یعنی معلم اشاره می‌کند ولی نمی‌خواند، فقط اشاره ثابت یا متحرک می‌کند . دو نوع اشاره داریم، ثابت و متحرک ‌اگر بخواهیم حرکت روی حرف را فقط بخوانیم اشاره‌اش ثابت است اگر بخواهیم حرکت یا حرف بعد را تلفظ کنیم اشاره‌اش متحرک است. معلم فقط این اشاره‌ها را باید به طور دقیق انجام دهد و دانش‌آموزان هم دسته جمعی و بعد انفرادی به صورت بخش، بخش بخوانند. بعد از این که مطمئن شدیم، بخش‌خوانی را کامل و صحیح انجام می‌دهند می‌رویم سراغ تمرین با نوار؛ نوار را اول استماع می‌کنند و بعد با نوار می‌خوانند، البته باز هم می‌شود از لوحه استفاده کرد. پس فرق پایه دوم با اول این است که در پایه‌ی دوم دانش‌آموزان از سوادشان استفاده می‌کنند و حفظ قرآن را به طور دقیق می‌خوانند ابتدا بخش‌خوانی و روخوانی انجام می‌دهند و سپس به پیروی از قرائت نوار به صورت کلی قرائت می‌کنند، تفاوت اصلی آن این است.

هدف از آوردن شعر در کلاس اول دبستان چه بوده است؟
- این اشعار همان طور که ملاحظه فرموده‌اید یک مضمون کلی و ساده‌ی از سوره را در بر دارد که در واقع بچه‌ها وقتی سوره‌ها را می‌شنوند و جمع خوانی می‌کنند و با هم دیگر می‌خوانند، یک مضمون کلی آن را هم بتوانند درک بکنند که باز این به نوعی دارد آن اهداف جامع آموزش قرآن را تعقیب می‌کند. نکته دیگر این که به هیچ وجه حفظ اشعار الزامی نیست بلکه همین که همراه بچه‌‌ها معلم یا با هم‌دیگر شعر را بخوانند کفایت می‌کند. ضمناً در نوارهای جدیدکه تولید شده این اشعار هم در نوار در نوار و معلمین عزیز در صورتی که علاقه داشته باشند و بپسندند می‌توانند از آن‌ها استفاده بکنند و در کلاس پخش کنند و بچه‌ها هم همراه آن‌ها بخوانند.

آیا حفظ اشعارکتابی اول دبستان توسط کودک الزامی است؟
- به هیچ وجه حفظ اشعار الزامی نیست بلکه همین که همراه بچه‌‌ها معلم یا با هم‌دیگر شعر را بخوانند کفایت می‌کند. ضمناً در نوارهای جدیدکه تولید شده این اشعار هم در نوار در نوار و معلمین عزیز در صورتی که علاقه داشته باشند و بپسندند می‌توانند از آن‌ها استفاده بکنند و در کلاس پخش کنند و بچه‌ها هم همراه آن‌ها بخوانند.

 

[ ۱۳٩۱/۱٢/٢ ] [ ۱٢:۳۱ ‎ب.ظ ] [ مدیریت دبستان ]
.: Weblog Themes By WeblogSkin :.
درباره وبلاگ

همکاران عزیزواولیای بزرگوارسلام علیکم 1-نظراتی که ناچاراً باید نام همکار عزیزی در آن باشد حتماً به صورت خصوصی ارسال شود ، بدلیل حفظ حرمت همکاران از نمایش عمومی اینگونه نظرات معذور خواهم بود. 2- در صورت صلاحدید و البته با اطمینان خاطر، مشخصات خود خصوصاً ایمیل تان را اعلام تا نتیجه پیگیری مشکل و مسئله مورد طرح شما بزودی و به صورت موردی به شما اعلام گردد. 3- دانش آموزان و اولیا و همکاران محترم مطالب زیبا از جمله خاطرات خوب کلاس و مدرسه ، نکات آموزنده ، شعر و ... را ارسال تا به نام خودتان در وبلاگ منتشر گردد.
امکانات وب